Hogyan válasszak megfelelő vázméretet?

Kerékpárok megfelelő vázméretének kiválasztása
Az alábbi táblázatokkal kívánunk segítséget nyújtani a megfelelő kerékpár vázméret kiválasztásához az egyes kerékpártípusok esetén.
Elsősorban a kerékpáros testmagassága határozza meg a kerékpár megfelelő méretét, másodsorban természetesen a testalkat (lábak, karok hossza stb.) A testmagasságnak megfelelő vázméret nagy biztonsággal kiválasztható az alábbi táblázatból.
Gyermekkerékpárok és BMX kerékpárok esetében kiindulási alap az életkor is. A testmagasságot centiméterben (cm), a kerékpárok méretét kerékpárgyártótól függően centiméterben (cm), colban, inchben (") vagy betűjelöléssel (XS,S,M,L,XL) adjuk meg.
Az egyes típusok vázméreteinek növekedésével arányosan együtt nő a felsőcső hossz is. Ha nem illeszkedik pontosan a testalkathoz a választott kerékpár, ezzel az értékkel néhány centimétert lehet nyerni pluszban, vagy mínuszban a nyereg előre-hátra tolásával, illetve a kormányszár (stucni) hosszabbra, vagy rövidebbre cserélésével. Így a nem tökéletesen hozzánk passzoló méretű kerékpárt is kis mértékben saját igényeinkhez tudjuk állítani.
A kerékpár vázak legfőbb méreteinek meghatározása:


Az alábbi módszer segítségével már otthon is megtudhatjuk, hogy mi lenne a számunkra javasolt kerékpár ideális vázmérete:

1. Álljunk mezítláb háttal egy falnak.

2. Mérjük le a talaj és a lágyék legalacsonyabb pontja közti távolságot.

3. Ezt a számot szorozzuk meg mountain bike esetén 0,57-tel túrakerékpár esetén 0,63-mal országúti kerékpár esetén 0,66-tal

4. Az eredményt el kell osztani 2,54-gyel (1 coll = 2,54 cm). Az így kapott érték a számunkra javasolt vázméret.



Mire érdemes odafigyelni használat közben?

Váltás:

Ügyelj a keresztbe váltás elkerülésére, mert ez rendellenes kopáshoz vezet és csökkenti a lánc és a fogaskerekek élettartamát, és a lánc leeséséhez vezethet.
Kerüld a terhelés alatti váltást.
Fék/fékezés:

A V-fékkel rendelkező kerékpárokon a kerék kivételéhez ki kell akasztani a féket, hogy a felfújt külső gumi kiférjen a fékpofák között. A kerék visszarakása után mindig ellenőrizd a gyorszár megfelelő meghúzását és akaszd vissza a féket!
A hidraulikus tárcsafékkel szerelt kerékpáron soha ne húzd be a fékkart, ha a kereket kivetted, mert az a fékdugattyúk károsodásához vezet, mely csak szakszervizben javítható. Minden ilyen esetben használj tárcsahelyettesítő betétet.
A féktárcsát óvd a zsíros, olajos szennyeződésektől. Szabad kézzel ne fogd meg a fékfelületét.
Hosszabb folyamatos fékezés után ne érj hozzá a féktárcsához és a féknyereghez, mert ilyenkor 150-200°C is lehet a hőmérséklete.
A tárcsafékeknek kell pár erősebb fékezés, hogy összekopjon a fékbetét és a tárcsa és elérje a maximális hatásfokát.
Ha még nem használtál tárcsafékes kerékpárt először óvatosan győződj meg a fék képességeiről.